מפקד יחידת המדיה החברתית בצה"ל: פלשו לפרטיות שלי

במקביל להפצצות האוויריות על עזה והירי הארטילרי בתגובה לשיגור הרקטות לכיוון ישראל, התנהלה בזמן מבצע עמוד ענן מעריכה נוספת, חשובה לא פחות, על דעת הקהל העולמית. גם אנחנו הרהרנו בנוגע לזהותם ואופיים של האנשים שמאחורי דברי דובר צה"ל ברשתות החברתיות. אחרי הכל, מדובר פה באנשים שעשו היסטוריה בציוצם בטוויטר על תחילת המבצע ולאחר מכן דיאלוג אלים מול נציגי החמאס בטוויטר, לראשונה בעולם בפעילות צבאית של מדינה כלשהי.

בעקבות דיווח באתר Gawker אודות זהותו של ראש מדור ניו-מדיה בדובר צה"ל, בן 26, סגן סשה דרטווה, גולשים חיטטו בפרופיל הפייסבוק של סשה, שהיה פתוח ברובו לציבור הרחב, ושאבו משם שלל תמונות שלו מבילויים בים, קניות עם חברים בדיוטי-פרי, גלישה על שלג ועוד. אחת התמונות, על אף שלא הופיעה בכתבה המקורית, משכה המון אש. מדובר בתמונה טיפוסית מביקור בים המלח, שלצדה כתב דרטווה "אובמה סטייל".

עבור אפרו-אמריקנים רבים מדובר בסטירת לחי, משום שיחד עם ההערה גזענית מעט, מזכירה התמונה תקופות אפלות בהיסטוריה האמריקנית, ותופעת ה"בלאקפייס" בשנותיה המוקדמות של תעשיית הקולנוע בארצות הברית.

בסרטים הישנים, וגם בהצגות תיאטרון, היו מופיעים שחקנים לבנים עם פניהם צבועות צבע חום או שחור, בעודם מגלמים דמויות אפרו-אמריקניות טיפוסיות לכאורה, בצורה קומית וגזענית משהו. התמונה צולמה בחודש ספטמבר, אבל זה לא הפריע לגולשים למצוא אותה ולהפוך אותה לסיבה לביקורת על דרטווה, צה"ל וישראל בכלל. אתרים ובלוגים רבים שכתבו על התמונה, לא עידנו מילותיהם, וקראו לדרטווה גזען.

דרטווה מיהר להעביר את תמונותיו לתצוגה פרטית לחברים בלבד, ואתמול הוא פירסם הודעה בפרופיל שלו.

"נעשו ניסיונות להשתמש בתמונות מפרופיל הפייסבוק האישי שלי להציג בצורה מוטה את דעותיי," כתב דרטווה. "בגלל תשומת הלב הרבה לה זכיתי בימים האחרונים, ובניסיון למנוע ניצול ציני נוסף של המידע, הגבלתי את הגישה לעמוד שלי. תמיד הייתי ותמיד אהיה ישיר בנוגע לדעותיי, ואין לי דבר להסתיר, כפי שניתן לנחש מכך שהפרופיל שלי היה עד לאחרונה חשוף במלואו לציבור. התמונות המוזכרות אינן משקפות את דעותיי, ואין להן שום השפעה על תפקידי בצה"ל," הסביר.

קל לראות שבמקרה הזה "חיפשו" את דרטווה אישית בשביל להשליך לכאורה על גישתה הכללית של צה"ל. אמנם, אפשר להבין כיצד ניתן להוציא את התמונה מהקשר, במיוחד אם לא ביקרתם מעולם בים המלח ואתם יושבים בארצות הברית, מוקפים בהיסטוריה ששורשיה עמוק בתרבות הפוליטיקלי קורקט שגורמת לכך שאמריקנים רבים לא מסוגלים להעלות על הדעת להתחפש לכהה עור באמצעות צבע פנים.

פשוט להבין גם את מניעיו של דרטווה - חשיפה מלאה חוסכת את כאב הראש של סינון תכנים והגדרת מאפייני הפרטיות על כל תמונה ופרסום, ומי שמרגיש שאין לו מה להסתיר בוודאי יעדיף את פרופיל הפייסבוק שלו כמעין אתר אישי, בו כל המידע חשוף לכלל הגולשים. עם זאת, הרקע של דרטווה במדיה חברתית ופייסבוק, היה צריך לרמוז לו שיש בפרופיל תמונות שלא-ישראלי עשוי לפרש בצורה גזענית, ולנצל לפעילות שנוגדת את עבודתו שלו ומוציאה שם רע לצה"ל כולו.

הפרשה האחרונה מדגישה כי בעלי תפקידים רשמיים לא יכולים להרשות לעצמם להפריד לחלוטין בין הפעילות האישית שלהם במדיה החברתית לבין זו הרשמית, פשוט משום שהמשתמשים לא עושים את ההפרדה הזו. על כן, יש שלוש אפשרויות עיקריות לפעולה: סינון קפדני של הפעילות האישית כך שתיחשף לחברים בלבד, צנזורה עצמית על כל התכנים האישיים שאמורים להתפרסם או ויתור על פעילות אישית במדיה החברתית.

עשו לנו לייק ותקבלו את מיטב הכתבות של חורים ברשת ישירות לפייסבוק
ארכיון ״חורים ברשת״

ערוץ זה הוא ארכיון האתר, השומר את הסיפורים מהאתר הישן של ״חורים ברשת״.

ארכיון ״חורים ברשת״

ערוץ זה הוא ארכיון האתר, השומר את הסיפורים מהאתר הישן של ״חורים ברשת״.

סיפורים נוספים של ארכיון ״חורים ברשת״
הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו
וידאו
דיווח על תוכן פוגעני
תוייג בתור:
  • פייסבוק
  • מדיה חברתית
  • גזענות
  • פרטיות
  • ניו מדיה
  • צה"ל
  • סשה דרטווה
וידאו