Facebook Places: החוויה במקום הראשון

הבוקר הושק בקול תרועה רמה פיצ'ר חדש של פייסבוק שמכניס את הענק הכחול, הלכה למעשה, אל זירת השירותים מבוססי המיקום. הפיצ'ר החדש, הנושא את השם Facebook Places , יאפשר לבעלי עסקים לפתוח עמודים לעסק שלהם (או, במקרים מסויימים, פרטי בית העסק ייבואו משירות המפות שמשמש את פייסבוק) ולמשתמשים עם מכשירים  ניידים או באתר הסלולרי, להכריז על נוכחותם במקום מסוים, לראות מי מהחברים שלהם נמצא בו או בקרבתו. מה שנקרא בשפת השירותים מבוססי המיקום, Check-in.

הממשק של facebook Places (מקור: Inside Facebook)

תוכן חדש נולד

בלי לשים לב, סוג תוכן חדש עומד להיכנס לחיינו ויש כאן משום שינוי תפיסה קטן: אם עד עכשיו הסתכלנו על "מיקום" בתור מטא-מידע (מידע שנלווה לסוג תוכן קיים: טקסט, תמונה, וידאו) הרי שפייסבוק, באמצעות ההפצה הרחבה של שירותי המיקום תאפשר יצירה של סוג תוכן חדש, כזה שעומד בזכות עצמו וניתן לערוך איתו אינטראקציה בשם "מיקום".

נכון, הרבה פעמים מיקום יכול להיות סוג תוכן נלווה או משלים לשאלה האלמותית של פייסבוק "What's on your mind?" (לדוגמה: אני אוכל גלידה באייסברג) אבל אין ספק שעם facebook Places, תעלה קרנו של סוג התוכן הזה ונראה לא מעט תוכן מסוג "מיקום" שעומד בזכות עצמו ומשתמשים מנהלים אתו אינטראקציה (לדוגמה: עומר נכנס כרגע לעבודה). אגב, השימוש במיקום יהפוך להיות פשוט מאד עם פיצ'ר הצעות התיוג שעלה במקביל.

עבור מפרסמים: לא רק תוכן, גם זירת פעילות

עמודי המיקום (אותם אתם יכולים לראות בצילום המסך למעלה) מזכירים לי איפשהו שילוב מעניין בין עמוד אירוע (Event) לבין עמוד קהילה (מה שנקרא בעבר Fan Page): באמצעות עמודי המיקום, פייסבוק מציעים זירת פעילות שאוגרת לתוכה תוכן בהקשר מאד מסוים (בדומה לעמוד אירוע) ובשונה ממנו, היא לא חד פעמית ומאפשרת יותר אינטראקציה לאורך זמן עם המשתמש.

מעבר לתוכן, Places מספק שדרוג משמעותי למנוע הפרסום של פייסבוק (אם כי לפי ההכרזה הרשמית אין כוונה לשלב את Places במודעות): האפשרות לבצע פרסום אולטרה ממוקד בפייסבוק (לקריאה נוספת: הקייס סטאדי של הקצין לודוויג) תהפוך להיות ממוקדת עוד יותר כשבעל עסק יוכל לפרסם ללקוחות שעשו Check-in לעסק שלו או לחברים של לקוחות שעשו Check-in לבית העסק, וכל זה בלי להוציא יותר מדי כסף על חשיפות וטראפיק שלא שוות לו יותר מדי, כאן facebook Places יצליח במקום בו חברות-בת כמו Foursquare או Gowalla עדיין מגששות.

אינטראקציה עם תוכן מסוג מיקום, הממשק של Places בנייד (מקור: הבלוג הרשמי של פייסבוק)

משל הדרכון: הקרב על חווית המשתמש

האמת היא שמשל הדרכון היה הדבר הראשון שחשבתי עליו כשראיתי את Places ואיכשהו הוא הגיע דווקא לסיפא של הפוסט, אבל לא בכדי. כמו שכבר הזכרתי, פייסבוק הופכים את ה Check-in לסוג תוכן חדש שהוא, במקום מסוים, יהפוך בעוד מספר חודשים לברירת מחדל. עוד שלושה-ארבעה חודשים, אף אחד לא יזכור ש Check-in הייתה מילה שגיקים השתמשו בה והייתה חלק ממילון המונחים האקסלוסיבי של Foursquare, צ'קאין יהיה פשוט צ'קאין.

כאן נכנס הדרכון – החוויה של Check-in מזכירה לי מאד החתמה של דרכון. אתם מגיעים לשדה התעופה, מחתימים דרכון והופ, כל המחשבים בעולם יודעים מאיפה הגעתם ואיפה אתם נמצאים עכשיו. אחרי בדיוק פעם-פעמיים בחו"ל החוויה שלכם היא כבר לא להחתים את הדרכון בשדה התעופה אלא הכניסה למדינה עצמה ואוסף החוויות שהיא מציעה (אחרת היינו מסתובבים בשדות תעופה ורק מחתימים). רוצה לומר, ברגע שהפלטפורמה נפוצה והחתמת הדרכון במקומות תהפוך להיות עניין שבשגרה, אז יתחיל הקרב האמיתי.

ובמקום מסוים הוא כבר התחיל. במשרדים של Foursquare אי שם במנהטן כבר הבינו בלילה שלעשות צ'קאין רק לשם הצ'קאין זה לא מספיק והקרב האמיתי תחולל עכשיו על חווית המשתמש: החברה שתדע להתממשק בצורה הטובה ביותר ל-Places או חשוב מכך, תציע חוויה כיפית ומשחקית (לדוגמה: איסוף של באדג'ים כפרס על ביקור קבוע במקומות או פרסים אחרים על נאמנות לקוחות) ותדע לאסוף כמה שיותר תוכן (חברים, תמונות, המלצות) סביב מיקום מסוים ולהציג אותו בצורה אינטואיטיבית ונוחה, היא זו שתוביל את שוק השיווק מבוסס המיקום.

הפוסט פורסם במקור ב"תנועת הנוער", בלוג על קמפיינים, טרנדים וכל מה שקורה עם צעירים

>
עשו לנו לייק ותקבלו את מיטב הכתבות של חורים ברשת ישירות לפייסבוק
ארכיון ״חורים ברשת״

ערוץ זה הוא ארכיון האתר, השומר את הסיפורים מהאתר הישן של ״חורים ברשת״.

ארכיון ״חורים ברשת״

ערוץ זה הוא ארכיון האתר, השומר את הסיפורים מהאתר הישן של ״חורים ברשת״.

סיפורים נוספים של ארכיון ״חורים ברשת״
הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו
וידאו
דיווח על תוכן פוגעני
תוייג בתור:
  • facebook
  • פייסבוק
  • places
  • מיקום
וידאו