האם אתר האינטרנט ייעלם מן העולם?

בחודשים האחרונים הולך ומסתמן שינוי מהותי בהרגלי השימוש ברשת של יוזרים מתקדמים. רבים מהם קוראים בלוגים, חדשות ומידע אחר דרך הפיד החברתי, בין אם פייסבוק, טוויטר או שירות אחר. לא מדובר בשינוי שאפשר להקל ראש בחשיבותו בשל המהות שעומדת מאחוריו. אנשים עוברים לצריכת מידע דרך סוכנים אוטומטיים או אנושיים (כפי שכריס ברוגן קורא להם, “Trust Agents”).

הסיבה לשינוי היא הופעתן של פלטפורמות המאפשרות לאנשים לייעל את דרכי העדכון שלהם ולקבל את החדשות המעניינות מאנשים שהם סומכים על דעתם. במקרה של פייסבוק הניוזפיד שמוגש לכם הוא תוצאה של סוכנים אנושיים ואלגוריתם הממקם את העדכונים שלהם בפיד על פי חישוב אטרקטיביות (ולא עושה עבודה כל כך טובה לאחרונה). בטוויטר תקבלו את כל העדכונים מכל האנשים שאתם עוקבים אחריהם. בטוויטר אתם לא תלויים לחסדיו של אלגוריתם. מנגד, כמות העדכונים הלא רלוונטיים עלולה להיות גבוהה בהרבה.

הפלטפורמות האלה פורחות על אף שהן לא יעילות די הצורך ועל כן יעילות אינה הסיבה העיקרית להצלחתן אלא הדבק החברתי והתחושה שתמיד מתרחש שם משהו שחבל לפספס וגורם לזינוק בזמני השהייה ברשתות חברתיות. לכן פייסבוק עשויה להיות יותר חשובה מגוגל. לכן 70% מהחברות בארה”ב מתכוונות להגדיל את הוצאתן על שיווק בפייסבוק וטוויטר.

הזרם החברתי הופך להיות קורא החדשות שלנו והמקום בו אנו מתקשרים עם חברים, על חשבון אימייל, אתרי תכנים וחדשות, משחקים בפארמוויל ואם לא עשינו זאת עד היום סביר להניח שבעתיד גם נקנה שם ונחפש שם עבודה. לכן פייסבוק מאיים גם על לוחות הדרושים המקוונים.

אנשים רבים לא קוראים מעבר לכותרות ועל כן אין להם סיבה לצאת מגבולות הפיד החמים שלהם. אם כך, האם רופרט מדרוק והדינוזאורים מהעיתונות הישנה צודקים במאבקם נגד האגרגטורים? האם אופורטוניסט כמו מארק קיובן צודק בתמיכתו במאמציה של מיקרוסופט לשכנע את רשת פוקס להוציא את אתריה מגוגל ולעבור ל-Bing, מנוע החיפוש שלה?

לעניות דעתי, כל מי שעוקב בקפידה אחר השינויים במדיה צריך לענות לעצמו לא. כי בלעדיות היא נחלת העבר. הפיכת משאב לנדיר קוטעת את צינורות החמצן – ערוצי ההפצה, הזרועות שנשלחות לכל רחבי הרשת ויוצרות שיחות ומושכות קהל חדש. אנחנו מרגישים היטב את השינוי בחורימבה בחודשים האחרונים. דף הפייסבוק שלנו מונה יותר מ-900 חברים וחלקם מגיבים ומשתתפים בדיונים שם או בפרופילים האישיים של הכותבים. אם אפשר להפוך את פייסבוק לקורא חדשות, מדוע לבקר באתרים כלל? כיצד יתפרנסו יצרני התכנים?

חשוב לזכור שהפיד גוזל חשיפה אך גם מעניק הזדמנויות חדשות. תכנים אטרקטיביים עשויים ליהנות מחשיפה גבוה ברשת חברתית המונה מיליוני חברים. אך כללי המשחק השתנו והם אינם שולטים עוד במדיה. הגולש לא בא אל התכנים אלא הם באים אליו ואף מקור תוכן לא נהנה מבלעדיות. על כן, ספקי התכנים והשירותים צריכים להתחרות על תשומת לבו של המשתמש על ידי כך שיהיו רלוונטיים יותר עבורו. הקלקות על קישורים תמיד יסבלו מיחס המרה נמוך יחסית (הרוב יצפו בכותרת אך לא יקליקו על הלינק), עם זאת, תמיד תהיה מסה של אנשים המעוניינים בסיפור המלא.

האם המודל של אתר האינטרנט העסקי יתיישן מהר? היום עדיין מקובל לראות באתר כמעין hub, בסיס המרכז תכנים שרובם יפורסמו במקומות אחרים – תמונות מפליקר, סרטונים מיוטיוב, פוסטים מפוסטרוס, עדכונים מפייסבוק וכו’.

האתר הוא עדיין תעודת הזהות של העסק שלכם, אם כי לא ברור למשך כמה שנים הוא ימשיך לעשות זאת. היום אנשים פחות מחפשים אתרים שלהם ויותר מתעניינים ברכיבים מתוכם. האתגר של עסקים כיום אינו לבנות אתרים משוכללים יותר אלא להפוך את הרכיבים האלה לניתנים להתאמה ונגישים מכל  מקום ופלטפורמה. בהשוואה לנוכחות במדיה חברתית, נוכחות מקוונת באמצעות אתר היא תובענית יחסית. קשה להזרים לאתר תנועה ראשונית וקשה אף יותר להמשיך למשוך קהל חדש ולגרום לו לחזור (בפייסבוק הגולשים נמצאים בלאו הכי ולא נדרשים לבקר באתרכם במיוחד). פייסבוק צפויה להשתכלל בחודשים הקרובים ולהפוך לאטרקטיבית יותר לעסקים.2010-02-07_223923

Inside Facebook מציג את המקרה של New England Patriots שמשתמשים בפייסבוק כנוכחות העיקרית שלהם ברשת. ראו את 1-800Flowers, שפתחה חנות פרחים בפייסבוק,  כמוהה בוודאי נראה עוד הרבה.

האתר לא צפוי להעלם בעתיד הקרוב אך חשיבותו עשויה לפחות עם הזמן. האם נחזה בעתיד בעסקים קטנים שיבחרו לפעול רק באמצעות אפליקציות ופלטפורמות ייעודיות? זה כבר מתחיל לקרות.

קשה לטעון שזה יהיה חכם מצד כל עסק לסמוך על פייסבוק לצורך עסקיו, אך חשוב לזכור שעד כה אתרים רבים נסמכו על גוגל להכנסות וגם הקשר הזה לא היה בהכרח הוגן. נראה שהמפתח הוא נוכחות מובזרת ונבדלת בכל פלטפורמה רלוונטית. האם דרוש האב, בסיס מרכזי לפעילות כזו? לא בהכרח. אולי זו רק התפישה הריכוזית שלנו שמצפה לראות את הריכוז הזה, אך לא בטוח שהוא באמת נדרש.

ומה דעתכם? האם האתר ישרוד ואם כן, מה יהיו תפקידיו?

>
עשו לנו לייק ותקבלו את מיטב הכתבות של חורים ברשת ישירות לפייסבוק
ארכיון ״חורים ברשת״

ערוץ זה הוא ארכיון האתר, השומר את הסיפורים מהאתר הישן של ״חורים ברשת״.

ארכיון ״חורים ברשת״

ערוץ זה הוא ארכיון האתר, השומר את הסיפורים מהאתר הישן של ״חורים ברשת״.

סיפורים נוספים של ארכיון ״חורים ברשת״
הרשם/י לקבלת הניוזלטר שלנו
וידאו
דיווח על תוכן פוגעני
וידאו