התקדים המסוכן של מיקרוסופט: שוטרת זכויות יוצרים
למרות שההקדמה ארוכה ממוסר ההשכל, הפוסט הזה לא עוסק בקונסולות משחקים. כל משתמש שמאחסן לפחות שיר אחד שלא נרכש באופן חוקי על האייפון / נגן ה-MP3 שלו צריך להיות מודאג.
במהלך השבועיים האחרונים, עם השקת יצירת המופת Call of Duty: Modern Warfare 2, החליטה חטיבת ה-Xbox במיקרוסופט העולמית להפעיל גל נוסף של חסימות קונסולות XBOX ש"הותאמו" להפעיל משחקים צרובים. העילה הרשמית לחסימה, כמו לחסימות העבר, היא למנוע שירות חיבור לרשת
הפנימית של
מיקרוסופט, המכונה בשם המפתיע Live, שהוא בפועל חיבור האינטרנט היחידי שאפשרי לקונוסלות ה-Xbox. הטיעון המשפטי, הוא שלמרות שאין איסור חוקי לכל אדם לעשות כרצונו במכשיר שרכש, מיקרוסופט לא תאפשר ל"פיראטים" שכאלה, שמריצים משחקים מועתקים, לקבל שירותים מתמשכים ממנה כגון החיבור לרשת האינטרנט. עד כאן, אעפס, כשר.
אולם, דיווחים ממשתמשים שנחסמו חושפים שהפעם, לא הסתפקה הענקית מרדמונד בחסימת הגישה לשירות האינטרנט אלא יצאה, הלכה למעשה, למתקפה נגד בעלי הקונסולות המתואמות: הקונסולות נחסמו לשימוש מרחוק ו"סומנו" על ידי מיקרוסופט על לוח האם והכונן הקשיח. יתרה מזאת, גם תוכנות שלא הורדו באופן פיראטי נחסמו. כך לדוגמא, תוכנת המדיה סנטר שהופכת את קונסולת האקסבוקס לשרת מדיה ביתי חדלה מלעבוד, למרות שזו אינה נדרשת להתחבר לאינטרנט או רשת הלייב.
לבסוף, והחמור מכל, הכונן הפנימי של הקונסולה הוגדר כך שיפסיק לשמור מידע. משמע, כל משחק שמשוחק, בין אם הוא צרוב או לאו לא מסוגל לשמור משחקים או פעולות אחרות. מיקרוסופט אגב, אינה מסתירה דבר. בהודעות דוברות מסודרות מסבירים בכירי החברה שמדובר במלחמת חורמה בפיראטים, שהחסימה בלתי הפיכה. בפועל, על פי ההערכות, בין 600 אלף לכמיליון קונסולות Xbox הפכו, בין לילה – לכמעט בלתי שמישות. מספר חסר תקדים לכל הדיעות.
הפעולות האחרונות של מיקרוסופט מעלות קושיות משפטיות מרתקות, החל מגבולות האכיפה העצמית של הקניין הרוחני, עובר דרך שתיקתם של גורמי האכיפה בארה"ב, וכלה במידתיות והמתח בין החופש לעשות בקניינך כשלך, לרבות להתאימו אל מול היחסים עם הקונגלומורט שמכר לך אותו. מי יודע, אולי יום אחד ייכתב על כך מאמר משפט ארוך ומייגע.
בואו נחזור בזמן לכמה אירועים: לפני כשנה, אמזון "מחקה מרחוק" את הספר "1984" מאלפי מכשירי קינדל, לאחר שהתגלע סכסוך בינה לבין בעלי הזכויות בספר. משתמשים רבים, שהורידו את הספר לספר הדיגיטאלי, גילו כי הוא נמחק להם מהמכשיר באבחת הסתנכרות אחת. זכורות גם ההתראות וההתרעות של חלונות XP על חשיפת מערכת הפעלה "גנובה" שעלו לכל אלה שהתקינו כזו שלא הייתה מקורית.
לא ההתרעות של חלונות XP ולא מחיקת הספרים של אמזון פגעו משמעותית בכושרה של יחידת המחשב (המחשב, הקינדל) לבצע את פעולתה. ולא הייתה במעשים הללו משום ענישה כלשהיא. והינה, מיקרוסופט, ללא כל ספק, העלתה את המדרגה- מעתה, התאגיד שמספק את השירות למכשיר, לא רק שבולש אחר מה שעושים בו בעליו, לא רק שאוכף את זכויותיהם של אחרים (בעלי הספרים, בעלי המשחקים), אלא גם מעניש ומוציא לפועל.
התקדים של מיקרוסופט מתקשר גם לאייפון שלכם. דמיינו לעצמכם שבאחד מהסנכרונים שלכם לAppStore או ל-itunes של אפל, תוריד אחת מהתוכנות כלי לאיתור קבצי מוזיקה שהועתקו ללא זכות, או תוכנות כאלו ואחרות.
הכלי ידווח את פרטי המכשיר לאפל, ויורה על נעילת הפונקציות המרכזיות שלו, לרבות ההאזנה למוזיקה, והחיוג באמצעותו. דמיינו לעצמכם נגן DVD פשוט, שיידע לאבחן מתי הוכנס אליו סרט שהועתק ונצרב, ומשיגלה זאת, יפסיק לחלוטין לנגן כל דיסק שיוכנס אליו. מי יודע, אולי יום אחד גם יצרנית המכונית שלכם, בשיתוף האגודה למלחמה בתאונות הדרכים תגלה שעברתם את המהירות המותרת, ובתגובה לא תניע בבוקר למחרת. המשיכו עם הדוגמאות הללו עד שתגיעו לגבול האבסורד. תיאורטית, על פי תקדים ה-Xbox של מיקרוסופט, איתור מרחוק של טורנט של סדרה שהורדתם באחת מרשתות שיתוף הקבצים, יכול גם, תיאורטית, למנוע ממערכת ההפעלה שלכם לפעולה כשורה.
חשוב לי שהוויכוח האם ב"התאמת" קונסולות משחקים ומחשבים להפעלת משחקים שפוגעים בזכויות היוצרים של יצרניות המשחקים באמת פוגע באינטרס הציבורי יישאר לרגע בחוץ והייתי מציע לדלג עליו בטוקבקים שיבואו לטובה. הסוגיה שעולה כאן חיצונית לזה: מיקרוסופט, שאינני נמנה על שונאיה המסורתיים בדרך כלל, יצרה תקדים מסוכן להחריד, תקדים לפיו לא רק שהיא כופה את אכיפת הזכויות באופן פולשני על צרכניה, שהם-הם הבעלים של הקונסולה שרכשו, אלא שהיא גם השופטת, המענישה והמוציאה לפועל של עונשים, לא מידתיים כנגד מי שהעתיק משחקים. התקדים הזה מקרב בצעד אחד ענק את היום בו אפל תנעל את האייפון שלכם מרחוק בגלל קובץ מוזיקה שהעברתם אליו.
>















17.11.2009 בשעה 12:20
קודם כל, זה “נמנה על שונאיה”, לא “נמנע על שונאיה”.
מעבר לזה, זה כמו כל סרט מד”ב אפוקליפטי על שליטת התאגידים. באמת, איפה הרגולטורים בעת הזו?
17.11.2009 בשעה 12:31
וואו! פשוט אין מילים! שמעתי על החסימות וזה באמת לא חדש, אבל פגיעה בתיפקוד המכשיר?! פשוט הזוי! אני מאוד מקווה שהזעקה הציבורית תשנה או לפחות תגרום לחברות האחרות שלא לנקוט במהלכים כאלו!
ד״א, אם אינני טועה אפשר לשחק אונליין דרך שירות אלטרנטיבי שנקרא XBConnect. סתם לידע כללי.
17.11.2009 בשעה 12:47
אני שמח לאיד. יש לי PS3 (מרוצה עד השמיים).
אני לא נמנה על אוהדיה הגדולים של מייקרוסופט (וזה בלשון המעטה), אבל הצעד שהיא עשתה הוא צעד גדול וחשוב לתעשית המשחקים ולשגשוג הענף הזה של הקונסולות.
יש הבדל אחד משמעותי בין קונסולות משחק, לטלפונים ניידים, נגני MP3 וכו’.
הקונסולות נמכרות במחיר מסובסד, מתוך הנחה שהלקוחות *קונים* משחקים, ומשם מגיע הרווח של היצרניות.
ברגע שאנשים צורבים ולא קונים משחקים, אין זכות קיום לשוק.
אני כצרכן משלם צריך לשלם גם על אלו שגונבים.
זה דבר לא תקין.
אני לא משפטן ולא יודע להגיד כמה מה שמייקרוסופט עושה חוקי או לא, אבל ברמה המוסרית לדעתי מייקרוסופט צודקת והפעולה שלה תיטיב עם המשתמשים החוקיים הלגטימיים, ולכן אני בעד.
17.11.2009 בשעה 13:29
ראשית, יש לציין כי בארה”ב זה אכן לא חוקי לפרוץ לקונסולה ולעשות בה שינויים. אפשר להתווכח האם מדובר בתקנה הוגנת או לא, אבל זה המצב שם: פורצי קונסולות (“מתקיני צ’יפים” בלעז) נכנסים שם לכלא, וכל הקהילה הפיראטית עובדת שם מאחורי דלתיים סגורות ולא מתגאה בזה בעוז (כמו שקורה בארץ).
נוסיף עוד שכל עניין הדיסק הקשיח שלא מאפשר שמירות פשוט לא נכון. מיקרוסופט חסמה את החיבור לרשת ואת החיבור לרשת בלבד ב”מכת ה-ban”ים האחרונה (כולל גם רשת ביתית, לכן לא ניתן להשתמש במדיה סנטר). בנוסף היא גם חסמה שימוש של כוננים קשיחים וכרטיסי זיכרון לא רשמיים, מה שנקרא צד ג’, ושלא קיבלו אף פעם את תו התקן של החברה (מדובר הרי במוצרים זולים של חברות לא רשמיות שנמכרו בלי לשלם תמלוגים למיקרוסופט) – לכן כאלה שהשתמשו באביזרים אלה נחסמו. מי שמשתמש בדיסק קשיח רשמי וקיבל ban – יכול להמשיך לשמור כמו פעם (אלא אם כן יש לו תקלה לא קשורה).
עוד תיקון: אף אחד לא יודע כיצד מחליטים במיקרוסופט מי יקבל חסימה ומי לא. כל מה שנפוץ באינטרנט הן ספקולציות בלבד, ולא ניתן להסתמך עליהן.
יש לציין שאני די מרוצה מהצעד הזה של מיקרוסופט. אולי החדירה למדיה סנטר הייתה צעד אחד יותר מדי, אבל החסימה מהרשת היא לדעתי הדבר הכי הולם לעשות לפיראטים – הם אלה שיוצרים לחץ רב במשחקים מסויימים מבלי לממן את אותו לחץ, ויותר מכך: הם אלה שפורצים את המשחקים ומשתמשים בצ’יטים – ובכך פוגמים בחווית המשחק של כל השאר.
וגם אם הם לא כאלה, אלא רק פורצים ומשחקים – שיסבלו. רוצים שירות מלא? שלמו כמו כולם. רוצים לקבל בחינם? קבלו רק את המינימום האפשרי.
עם זאת, אציין ששמעתי כבר על מקרים בהם אנשים שלא פרצו את הקונסולה שלהם מעולם קיבלו חסימה, ככל הנראה עקב טעויות ברישום של מיקרוסופט. וזו כבר בעיה – אם מישהו אחד ששילם כמו שצריך, לא פרץ, שיחק רק במקוריים וכו’ – קיבל חסימה – זו בעיה ענקית. במיוחד אם המישהו הזה חי בישראל, או בכל מדינה אחרת בה לקבל תמיכה טכנית לאקסבוקס היא פשוט בלתי אפשרית.
17.11.2009 בשעה 14:01
ארז ועופר- לא סתם כתבתי בסוף שחבל שהדיון בטוקבקים יתבזבז על השאלה האם פריצת קונסולות צריך שיהיה עניין חוקי או לא.
לפני הכל: קצת סדר בעובדות- מעבר לחסימת הגישה לחשבון הלייב, גם נחסמו כוננים לשמירת משחקים בלי שום קשר לחיבור לרשת. קרא עדויות, ובוא נאמר שראיתי במו עיני עדות חיה לכך.
לעניין חסימת הכוננים שאינם תחת “תו התקן של מיקרוסופט” זו ממש כבר בדיחה. להזכיר, הצרכנים של הקונסולה, *רכשו אותה* במיטב כספם. טבין ותקילין. היא שלהם, וכמו שאני ארצה לתקוע ברכב שלי חלק שלא נראה לחברת סוזוקי והיא יכולה לקפוץ לי, כך גם מיקרוסופט.
יש גבול לחתונה של הצרכן עם היצרנית שלו, הגבול צריך להמתח על ידי הצרכן. מה אלו השטויות האלה על חסימת התקנים חיצוניים? מי הם, עם כל הכבוד, שיפלשו למכשיר שלי. כן, האקסבוקס הוא שלי, לא של מיקרוסופט, ואם אני לא רוצה לקבל את שירותיה, תואיל נא ושלא תעז להתקרב אליו, לא דרך הרשת ולא דרך כל אמצעי אחר. ובוודאי שלא תחסום לי התקן שלא תואם את תו התקן שלה. אם ארצה לחבר לאקסבוקס שלי גוף חימום ולהשתמש בו כטוסטר משולשים- זו לא בעיה שלה.
עכשיו תאמר לי, איך תגיב אם אפל תחסום לך את החיבור לרשת האינטרנט באייפון שלך (שזו הקבלה מדוייקת) כשהיא תאתר שמותקנת אצלך תוכנה כגון Cydia?
אני מזכיר, לא אמרתי שאני מעודד פריצה או מזכה אותה, אבל אני חושב שהפולשנות והתגובה של מיקרוסופט יותר מחצתה קו אדום, היא יצרה תקדים מסוכן.
17.11.2009 בשעה 14:12
כאשר החל המנהג המגונה של הגברת הווליום בטלוויזיה בזמן פרסומות זרקתי את המכשיר לפח ומאז חלפו לא מעט שנים ואנחנו לא מחוברים לשום שידור מלבד די.וי. די.
אני ממליץ בחום לכל מי שטכנולוגיה כזו או אחרת פולשת באלימות לביתו ומבלי שנתן לכך הסכמה מפורשת בחוזה הרכישה, לזרוק לפח את המוצר או לכל הפחות לא לקנות מהחברה מוצרים בעתיד.
17.11.2009 בשעה 14:18
מסכים,
המצב שנוצר הוא תקדים מסוכן ביותר.
יש לי XBOX , לא פרוץ וגם לא מתכון לפרוץ אותו כי אין לי כוח למשחקי החתול ועכבר, כמו כן חשוב לי להיות מחובר לLIVE.
מקובל עלי גם לנעול שחקנים מחוץ לחווית ה LIVE למי שלא קנה כמו שצריך, אבל החסימה האחרונה שלהם מוגזמת חצופה ובלתי נתפסת.
ברור לי דבר אחד אם המכונה שלי תתקלקל אני עובר ל PS.
17.11.2009 בשעה 14:57
אפי אתה מתעלם מדבר אחד חשוב ועקרוני: הקונסולה לכאורה שייכת לך אבל היא שייכת לך עם מגבלות, עם הסכם משתמש שמגביל אותך.
יש לכך סיבות טובות: אתה קונה אותה במחיר מוזל, או אם תרצה, ליצרן היא עולה יותר.
אם אתה לא רוצה לעמוד בתנאי השימוש האלה אל תקנה את המוצר הזה…
אני מסכים שמייקרוספט נוהגת בחזירות אופיינית עם הדיסק הקשיח (והדרישה לקנות דיסק “מקורי”), אבל זו זכותם כנראה.
לנו כצרכנים שמורה הזכות לא לקנות אקסבוקס…
ברק.
17.11.2009 בשעה 15:13
ברק- זה לא נכון. אין שום תנאי שימוש שמגבילים נכס שקניתי. להבדיל מקבלת שירות או הסכמים מתמשכים, כאן שילמתי ורכשתי את הקונסולה ללא כל תנאי וסייג מצד מיקרוסופט. עניין הסבסוד הוא עוד דבר מקומם: זה שחברה מחליטה על אסטרטגיה עסקית מסוימת ובעקבות כך משנה את התמחור- שיבושם לה. זה לא אמור לעניין את הצרכן הסופי.
חשוב לרגע על 20 אלף או יותר “עבריינים” (לפי האנלוגיה שלך) שמסתובבים בארץ עם מכשירי אייפון מיובאים. הרי ככל שישנם תנאי שימוש במדינות שמהן יובאו המכשירים- הם בבודאי אוסרים על ייצוא של המכשירים כי כן, גם האסטרטגיה שלהם מבוססת על הכנסות מחנות האפליקציות, הורדת השירים והסרטים ואפילו מחלוקת רווחים בינם לבין הספקיות לגבי חבילות הגלישה. האם גם עשרות בעלי המכשירים הללו עוברים על החוק? מסופקני
17.11.2009 בשעה 15:51
העניין אינו תנאי שימוש, אלא אופן שימוש. כשאתה קונה XBox, היצרן מניח שתשתמש בו למשחק משחקים שנקנו, לניגוי DVD-ים שנקנו, וכן הלאה.
כשאתה משתמש במכשיר עם משחק גנוב, אתה משתמש בו באופן שונה מהאופן שהיצרן הצהיר שעליך להשתמש בו. אם אתה לא משתמש במכשיר לפי הוראות היצרן, מדוע אתה מופתע שיש תקלות?
האם היית מאשים את מייקרוסופט בכך שהמכשיר מקולקל אם התקלקל, לדוגמא, כשניסית להשתמש בו בתור מחבט טניס? אם היית משתמש בו בתור צעצוע לאמבטיה היית מאשים את מייקרוסופט בתקלה?
כשאתה משחק במשחק גנוב, או מנגן סרט גנוב, אתה משתמש במכשיר שלא באופן שיועד לו. אל תתפלא אם זה שביצעת שימוש לרעה (abuse) במכשיר גרם לתקלה.
17.11.2009 בשעה 16:08
אני רוצה להזכיר שלא כל דיסק צרוב הוא דיסק גנוב. לי אישית קרה לא אחת שצרבתי משחק שקניתי כדי לא להשתמש בדיסק המקור. ההסטוריה שלי עם חנות משחקים מסויימת עם מדיניות החזרים תמוהה על מוצרים לא תקינים שכנעה אותי שלפעמים כדאי לעשות את זה. מה אז?
17.11.2009 בשעה 16:12
גיל- לא מדובר בתקלה שמיקרוסופט מסרבת לתקן.מדובר בשיבוש בלתי הפיך של פעולת המכשיר מרחוק על ידי מיקרוסופט עצמה.
עופר- הנקודה שלך מצוינת ואף עוגנה בחוק זכויות יוצרים החדש בישראל. העתקה לשם גיבוי של יצירה שהתקבלה כדין אינה מהווה הפרת זכויות יוצרים ומוגדרת כ”שימוש מותר”. סלח לי שאני לא זוכר את מספר הסעיף בעל פה.
17.11.2009 בשעה 16:12
גיל שלום,
אם הבנתי נכון את הזווית של אפי בדיון, הנקודה היא האופן בו “אוכפת” יצרנית הקונסולה את ההפרה מצד המשתמש/פיראט.
כאשר אתה אומר למפר “אל תתפלא” שהפרה גוררת תקלה במכשיר אתה צודק במובן מסוים, אלא שהתייחסות כזו מוותרת על הדיון החשוב בדבר “מידתיות הענישה” ויותר מכך על שאלת הזכות להעניש, האם היא כלל קיימת ליצרנים?
לשיטתי וכאן אני מצטרף לאפי, הזכות לפלוש לסלון ביתו של המשתמש כמו גם לחבל במכשיר, אינה עומדת ליצרן בשום אופן. בעולם של חוק ומשפט, כל ענישה חייבת לעבור דרך המנגנון המסודר של בית המשפט ועל פי חוק. השיטה הזו של ענישה שרירותית טכנולוגית היא בלתי רצויה ואם נסכים לה בשתיקה היא רק תתגבר.
17.11.2009 בשעה 16:16
אני לא רואה איך ניתן לנהל את הדיון ללא הדיון בשאלה האם עצם הפריצה היא חוקית או לא.
משתמש ישראלי שהמכשיר שלו נחסם נמצא בעמדה מאוד שונה מול מיקרוסופט (מבחינת יכולת לתבוע נזקים) מאשר משתמש אמריקאי, בדיוק בגלל ההבדל הזה.
מה שמיקרוסופט עשו למשתמשים האמריקאים נקרא “סעד עצמי”. הוא שנוי במחלוקת, בעייתי, וכנראה לא חוקי, אבל נמצא בסטטוס מאוד לא ברור.
מה שמיקרוסופט עשו למשתמשים ישראלים נקרא “חבלה בכוונה תחילה”, והוא עבירה פלילית.
שחר
17.11.2009 בשעה 16:25
שחר וסער- המון תודה שלקחתם את הדיון לאן שרציתי שילך: גבולות הסעד העצמי באכיפת זכויות קניין רוחני. בידיוק כשם שהחוק לא מקנה לאדם, שלדוגמא, מוכר את רכבו לאחר, את הזכות לפנצ’ר את אותו הרכב אם הרכב מחנה בחניה של המוכר בעתיד, כך לדעתי גם כאן מיקרוסופט פעלה שלא כדין.
אני לא יודע עד כמה ניתן להשען על האבחנה בין המשתמש הישראלי לאמריקאי, למרות שאני מבין למה אתה, שחר חותר, אבל בהחלט מדובר בפעולה אקטיבית ולא מגננתית. אני בטוח שמיקרוסופט תתקשה להנות מהגנות בדין הישראלי כמו בדין האמריקאי. אני רק תמה לגבי השתיקה בעולם לגבי זה.
אני יכול רק להניח, שכפי שנראה בטוקבקים בפוסט הזה, ברור שכשמעשה של מיקרוסופט מופנה אל ציבור “פיראטים”, הדבר לא מעורר אנטגוניזם. אבל מעשה לא חוקי כלפי “סתם” פיראט הוא עדיין לא חוקי.
סער, אני שמח שקלעת לדעתי, וזוהי אכן דעתי בתמצית מדויקת. אני מניח שהאדישות לנושא עוד תחגוג עד שמשהו יותר המוני ופופולארי יקרה. אני מודה שאני מחכה בכיליון עיניים ליום שבו מיליוני מכשירי אייפון JailBroken יפסיקו לעבוד. מעניין איזה טוקבקים יהיו אז.
17.11.2009 בשעה 16:34
השאלה היא האם מדובר בענישה.
נניח שהחברה מצהירה מראש שאופן התפקוד התקין של המוצר הוא שבמקרה בו יבוצע בו שימוש לרעה, ינוטרלו יכולות מסוימות של המכשיר על מנת שלא לאפשר נסיון חוזר לשימוש לרעה. האם במקרה הזה מדובר בענישה או בתפקוד תקין של המוצר?
אם הדבר נפל על הלקוח כרעם ביום בהיר, באמת יש כאן משהו בעייתי. לעומת זאת, אם היצרן הצהיר ששימוש במכשיר שלא לצורך לו הוא נועד עלול לגרום לתקלות (וסביר להניח שזה המצב), היצרן פשוט עומד בהתחייבות שלו כלפי הלקוח.
שתי השאלות שאתה מעלה, אודות מידתיות הענישה ואודות הזכות להעניש, מניחות שמדובר בהענשה. הנחה זו אינה בהכרח נכונה. לדוגמא, גוגל אינם מאפשרים לשלוח קבצי exe דרך gmail. האם הם מנסים להעניש אותי על הנסיון להעביר תוכנה (אולי לא חוקית) למישהו? לא. הם מנסים לשמור על הצרכן ועל התפקוד התקין של המוצר בו הוא משתמש.
כשמיקרוסופט חוסמת את אותם פושעים היא מגנה על הצרכנים במספר דרכים. קודם כל, היא מונעת מהעבריינים לחזור על הפשע ובכך שומרת עליהם. בנוסף (וחשוב יותר), היא מגנה על שאר לקוחותיה ומוצריה. אחרי שבוצע שימוש לרעה במוצר של החברה, היא אינה בטוחה מה תהיה ההשפעה על הרשת אליה מחובר המוצר, לכן היא מנתקת אותו, על מנת לוודא שהמוצר לא יגרום נזק למוצרים אחרים.
בנוגע לפלישה אל הסלון של המשתמש, נכון, לחברה אין זכות, אלא אם כן נתת לה כזו. ברגע שחיברת את המכשיר לרשת וביקשת להשתמש בשירותי החברה דרך הרשת באמצעות המכשיר, נתת לחברה זכות להכנס לסלון שלך. לפי הטענות שלכם, דווקא ברגע שעברת על החוק החברה ניתקה את המכשיר מהרשת ובכך הוציאה עצמה מהסלון שלך.
17.11.2009 בשעה 16:40
בוא נניח, לצורך הדיון, שפריצת המכשיר היא לא חוקית. האם יש לך זכות עמידה בבית משפט וטענה שמיקרוסופט פגעה בך?
כמו שהמצב בארץ, אני מחכה לשמוע מישהו שתובע את מיקרוסופט, לא רק על עלות המכשיר, אלא גם על עלות הצ’יפ, הדיסק החליפי והזמן שהושקע בפריצה עצמה
שחר
17.11.2009 בשעה 16:42
גיל,
ההבדל בין מיקרוסופט לגוגל, בהקשר זה, הוא ההבדל בין טענת הפלסטינים לגבי מה שישראל עשתה בעופרת יצוקה, לבין מה שישראל טוענת שהיא עשתה.
הפלסטינים טוענים שישראל טיווחה אזרחים. זהו פשע מלחמה.
ישראל טוענת שהיא טיווחה לוחמים, וקרה שאזרחים נפגעו. זה אינו פשע מלחמה, ומוכר בעולם כמשהו בלתי נמנע.
שחר
17.11.2009 בשעה 16:45
אפי – הנקודה של הטקסט שלך מתחילה ומדגימה את עצמה על מקרה ספציפי, ולכן אני חושב שראוי להתייחס אליו, על כל היבטו, גם כשמסתכלים על התמונה הרחבה, ולנסות לקבוע האם הוא דומה למקרים אחרים ויכול כלל להוות דוגמה, או שלא. מה גם שתיקנתי כמה טעויות שמצאתי בטקסט, תיקונים שנועדו גם להרחיב מעט את המקרה (בארץ הרי אין שום עבירה בפריצת קונסולה, אך בארה”ב יש – האם בארה”ב יש יותר לגיטימציה לחסום קונסולות פרוצות?).
שאלת לגבי האייפון ואענה: כשרכשתי את האייפון באיטליה, ידעתי שאני עושה זאת בסיכון מסויים. כשפרצתי אותו והתקנתי סידייה ידעתי שאני לוקח סיכון גדול יותר. מה היה קורה עם אפל היו חוסמים לי את המכשיר בגלל סידייה? הייתי מתעצבן, כנראה, וזה היה הורס לי את היום (או השבוע, או החודש). מצד שני גם הייתי יודע שבכך שפרצתי אותו – לקחתי סיכון מסויים, סוג של הימור.
זו הבעיה במכשירים שעצם הפעילות התקינה שלהם דורשים סוג של שיתוף פעולה בין הצרכן ליצרן. שיתוף הפעולה הזאת אף מצויין בהסכם השימוש של כל מכשיר שאני רוכש היום. ואם מיקרוסופט, או אפל, או מי שלא יהיה לשם העניין, אומרים לי “תקשיב, אסור לך לשנות שום דבר במכשיר, ואם תעשה את זה לא נהיה ערבים לפעילותו התקינה”, אז מי שמשנה – מהמר. לפעמים זה עובד (ע”ע אייפון, לפחות נכון לעכשיו) ולפעמים זה לא.
דעתי האישית, אם היא לא ברורה עד כאן, היא שמדובר במצב לגיטימי. הוא יכול להיות מאוד מכעיס במקרים מסויימים, אבל שוק חופשי כמו שוק חופשי: לא טוב לך? אל תיקח. אולי בעולם אוטופי המצב היה יכול וצריך להיות טוב יותר, אבל אנחנו לא בעולם אוטופי – וכל עוד בעיות פיראטיות מאיימות באופן ממשי על ההכנסות של החברות – הן יעשו כל מה שניתן כדי לבלום את אותה פיראטיות. הפעולות האלה, אגב, בדרך כלל רק ידרבנו את אותם פיראטים לעבוד קשה יותר בשביל לעקוף את המחסומים החדשים, ונקבל מצב ביצה-תרנגולת חביב.
לגבי הדיסקים הקשיחים – קראתי עדויות וערכתי מחקר לפני ששלחתי את התגובה הקודמת, כולל בדיקה אצל חבר’ה שהקונסולה שלהם נחסמה. המקרה של חסימה טוטאלית של דיסקים קשיחים היא חסימה אחרת מצד מיקרוסופט (לדעתי – אגב, הרבה הרבה פחות מוצדקת, שהרי הרבה יותר סביר הניח שיש אנשים שרכשו כונן קשיח לא רשמי מבלי לדעת מאשר כאלה שפרצו קונסולה בלי לדעת), ויש להפריד אותה מחסימת הפיראטים. כך או אחרת לא מדובר באותה חסימה (שאומנם מונעת כל מיני שימושים בדיסק הקשיח, אבל לא ברמה של לא לאפשר לשמור משחקים).
17.11.2009 בשעה 17:13
ארז,
מה שאתה אומר זה שלגיטימי מצד מישהו שמייצר חומרה להכתיב לי מה מותר ומה אסור לי לעשות עם החומרה הזו (שאותה הוא מצפה ממני לקנות).
יותר מזה, אתה אומר שאם אני “מאכזב” אותו, מותר לו לבוא ולעשות צעד חד צדדי.
לפני הרבה שנים, AT&T דרשו שישתמשו רק בציוד שמאושר על ידם כדי להתחבר לטלפון. הטענה היתה “הגנה על הרשת”. העובדה שההגבלה הזו הוסרה היתה אחת מזריקות העידוד המרכזיות לעולם הטלפוניה. אם ההגבלה היתה עדיין בתוקף, לא היו לנו מכשירי פקס בעולם (ובוודאי שלא מדפסות משולבות).
שחר
18.11.2009 בשעה 10:52
שחר,
אני אומר שזה תקף רק אם יש תמורה דו כיוונית לדרישה הזאת. במקרים שלנו, xbox והאייפון, החברות ממשיכות לתמוך באופן אקטיבי במוצר חודשים רבים אחרי שהוא נרכש, וממשיכות לספק לו עדכונים שמרחיבים את יכולתיו על בסיס שוטף (שני המכשירים הנ”ל קיבלו מערכות הפעלה חדשות לגמרי במהלך חייהן, שהוסיפו להם לא מעט מאפיינים, וסופקו למתמשים בחינם), לכן אני רואה את הדרישה כמוצדקת.
אם כבר יש צעד בעייתי עם מיקרוסופט, לטעמי, הוא שהיא מכריחה את יצרניות המשחקים להעביר את כל משחקי הרשת דרך השרתים שלה – דהיינו נועלת את החברות (ובכך גם את השחקנים) בכך שאם הם רוצים לשחק ברשת הם חייבים לעשות זאת רק דרך זו שלהם (למרות שיש גם דרכים לעקוף את זה, או לפחות היו בעבר). זה בעצם אומר שגם אם חברות רוצות לתת לצרכנים שלהם לשחק ברשת, זה חייב להיות דרך רשת ה-Live, ולא, למשל, דרך רשת פרטית שלהם.
18.11.2009 בשעה 11:32
ההבדל בין “סתם” שימוש לא מותר, כמו באייפון, לבין פריצה של הקונסולה, הוא שפריצת הקונסולה היא פעולה שנעשית למטרה אחת בלבד: ביצוע עבירות על החוק (פיראטיות). כאשר מישהו משקיע כסף בפעולה שהמטרה היחידה שלה היא לאפשר לו לעבור על החוק, אני חושב שהגנת החוק עליו בהכרח תהיה חלשה יותר, מאשר מישהו שעבר על החוק באופן חד-פעמי (נגיד, החזקת שיר מועתק על האייפון). עניין של כוונה פלילית, אפשר להגיד (למרות שאינני מתמצא בז’רגון).
וכן, זה מעלה לי את הנרווים לראות קונסולות פרוצות ואנשים שלא משלמים על המשחקים שלהם, כי אני צריך לסבסד אותם אח”כ. וכשביקרתי בבית עם ילדים קטנים שאבא שלהם דאג לפרוץ להם את הווי, והם אפילו לא מבינים שיש כאן משהו בעייתי, זה מרתיח לי את הדם, בדיוק כמו שהיה מרתיח לי את הדם לראות אבא שגונב אוטו כל פעם שהוא צריך להסיע את הילד לחוג.
18.11.2009 בשעה 13:34
אפי שלום,
אתה כותב:
“אני מניח שהאדישות לנושא עוד תחגוג עד שמשהו יותר המוני ופופולארי יקרה. אני מודה שאני מחכה בכיליון עיניים ליום שבו מיליוני מכשירי אייפון JailBroken יפסיקו לעבוד. מעניין איזה טוקבקים יהיו אז”.
אתה עדין, אני מוטרד מהמחשבה שאם נסכים בשתיקה לתופעת “הענישה שלא במשפט” זה יהיה חמור יותר מחבלה במכשיר. מה לגבי “זץ” חשמלי קטן לאוזן בכל פעם שפרחח יוריד שיר מהרשת באופן לא חוקי? תגידו שזה מופרך? אני מבטיח לכם שדיווח על ענישה מסוג כזה תזכה לתגובות אוהדות רבות מטוקבקיסטים…
18.11.2009 בשעה 13:40
סער. אתה צודק לגמרי. התקדים הוא בהחלט לעניין גבולות ההגנה הפרטית ועשיית הדין העצמי בהגנה על אינטרסים אזרחיים.
18.11.2009 בשעה 15:05
אני אכניס את האף שלי לקן הצרעות הזה רק כדי להעיר הערה קצרה, ומיד אברח החוצה: אאל”ט, משחקים לקונסולות יכולים להיות מפותחים ומופצים ע”י צד שלישי, אבל הזכויות עליהם נתנות ברשיון ליצרן הקונסולה (שימו לב לכתובית Licensed by). ולכן מיקרוסופט לא אוכפת עבור אחרים, אלא עבור עצמה.
18.11.2009 בשעה 19:53
דובי,
לא שאני מחזיק קונסולה כזו בבית, אבל אם הייתי מחזיק, הייתי פורץ אותה. לא כדי להריץ משחקים מועתקים, אלא כדי להיות מסוגל לעשות עליה דברים שלא באו ממיקרוסופט, וכדי להיות מסוגל לקנות משחקים כשאני בחו”ל. שתי הפעולות הן חוקיות לחלוטין.
שחר
18.11.2009 בשעה 22:17
שחר, מכיוון שאתה לא חייב לקנות את הקונסולה, אני לא רואה מה הבעיה בהטלת מגבלות מסויימות על מי שכן רוצה אותה. לא רוצה? אל תקנה. כל עוד הכל ברור וידוע לפני הרכישה, אני לא חושב שיש בעיה.
19.11.2009 בשעה 2:42
כפי שאני רואה את זה הקונסולה היא *שלי*. קניתי אותה והיא *שלי*.
גיל רן (עניין השימוש שלא לפי הוראות היצרן) – אם בוקר אחד אני אזרוק את הקונסולה שלי מהחלון אתה חושב שאקבל שירות במעבדה של מיקרוסופט במסגרת האחריות? לא, בדיוק כמו שיקרה עם התקנת צ’יפ. מיקרוסופט לא יכולה למנוע ממני לזרוק את הקונסולה מהחלון או להתקין צ’יפ. מה שהיא כן יכולה זה לבטל את האחריות אם אני לא משתמש במכשיר לפי הוראות היצרן. *זהו*.
חבלה בתקינות המכשיר ע”י מיקרוסופט הוא מהלך בריוני וחסר תקדים!
אין שום הצדקה בעולם למהלך שכזה והוא בהחלט יהווה שיקול בפעם הבאה שארצה לקנות מוצר טכנולוגי של מיקרוסופט.
19.11.2009 בשעה 14:43
[...] לטוויטר או לדף הפייסבוק שלנו. אפשר גם במייל.הפוסט “התקדים המסוכן של מיקרוסופט: שוטרת זכויות יוצרים” התייחס לאייטם שנתקלתי בו באחרונה: מיקרוסופט השתחלה [...]
19.11.2009 בשעה 16:06
ארז, אני חושב שתסכים איתי בין “תקשיב, אסור לך לשנות שום דבר במכשיר, ואם תעשה את זה לא נהיה ערבים לפעילותו התקינה”, אז מי שמשנה – מהמר.
לבין – תקשיב, אסור לך לשנות שום דבר ואם אתה כן תשנה אנחנו נפרוץ אליך הביתה ונשבור לך את הרכוש עליו שילמת.
במקרה הראשון יש הסרת אחריות לגיטימית של חברה – אתה לא יכול גם להתעסק במכשיר וגם לצפות שנתקן אחריך.
במקרה שעליו אפי מדבר, הצעד של מיקרוסופט לצורך הדיון – היה פה למעשה אקט אקטיבי של השמדה של רכוש. נכון שמיקרוסופט לא נכנסה בפועל אל תוך הבית, אבל היא כן ניצלה את היכולת שלה כדי להשמיד את החומרה וזה לחלוטין לא כמו קילקלת – נדפקת.
19.11.2009 בשעה 16:48
למיטב הבנתי, מיקרוסופט חסמה *תוכנתית* את פעילות הדיסק הקשיח. כלומר הדיסק הקשיח (ושאר החומרה) עדיין עובד בצורה תקינה, אבל אבל הוא חסום לשימוש במערכת ההפעלה של ה-XBox.
ואני חושב שכאן בדיוק הכיסוי המשפטי של מיקרוסופט – החומרה של ה-XBox היא שלך ותעשה בה מה שאתה רוצה. אבל כאשר אתה משתמש במערכת ההפעלה של ה-XBox, אתה כפוף להסכמים כאלה ואחרים מול מיקרוסופט. אחד מהם, כנראה מאפשר להם לעשות את מה שהם עשו.
19.11.2009 בשעה 17:07
אריק,
אפילו אתה צודק (ואני לא בטוח שזה המצב), אתה מוכן בבקשה להתייחס לעניין החוזים האחידים?
http://www.justice.gov.il/MOJHeb/YeutzVehakika/NosimMishpatim/HozimAhidim/
שחר
19.11.2009 בשעה 17:16
אריק, זה לא משנה אם אני מגיע אליך הביתה, פורץ פנימה ומחליף לך את המנעול או פשוט שם שני בריונים מחוץ לדלת שלך שלא נותנים לך לעבור – כך או כך, אני חוסם ממך את הגישה אל הרכוש שלך.
ולמה הדבר דומה? שמחר מיקרוסופט תעביר איזשהו עידכון שבודק האם חלונות היא מערכת ההפעלה היחידה שמותקנת במחשב ואם היא תגלה שם התקנה מקבילה של לינוקס למשל – היא פשוט תחסום את הכוננים (בעזרת תוכנה כמובן) – לגיטימי? לא, בהחלט לא.
19.11.2009 בשעה 20:12
שחר – אני לא בא להגיד שמה שמיקרוסופט עשתה בהכרח חוקי (למרות שקשה לי להאמין שהם היו עושים את הצעד הזה בלי אישור מהמחלקה המשפטית שלהם). מה שרציתי לעשות זה להכניס את הדיון להקשר נכון מבחינה טכנית.
ניצן – הדוגמה שלך היא שגויה. זה צריך להיות ככה: מיקרוסופט עושה עדכון ורואה שהעותק של חלונות שלך לא חוקי, אז היא גורמת לו לא לרשום יותר קבצים לדיסק הקשיח שלך (או אפילו להפסיק לפעול לגמרי). לעומת זאת, התקנת האובנטו שלך תפעל עדיין מצוין ועדיין תוכל לעשות מה שאתה רוצה עם החומרה שלך. אותו הדבר עם ה-Xbox: גם אלו שנחסמה להם הגישה לדיסק הקשיח, עדיין יכולים להתקין מערכת הפעלה משלהם ולעשות מה שהם רוצים עם החומרה שלהם.
19.11.2009 בשעה 21:21
אריק, הדוגמא שלי מצוינת מסיבה מאוד פשוטה – כדי להתקין על האקס בוקס משהו שהוא לא מערכת ההפעלה שלו אני חייב “לפרוץ” אותה. ובעצם הפריצה הזו אני חוטא למיקרוסופט ובכך גורם לנעילה של הקונסולה. למעשה, לא עשיתי שום עבירה על החוק אבל מיקרוסופט לקחה את החוק לידיים שלה ופגעה ברכוש שלי.
20.11.2009 בשעה 13:30
כתבתי על זה בפוסט נפרד, אך אני אכתוב את זה שוב : מי שחשב שמיקרוסופט השתנתה מאז ימי “תוכנה פיראטית פוגעת בחומרה שלך” (הסלוגן פחות או יותר של אחד ממסעות הפרסום שלה בעבר), צריך להבין שמיקרוסופט נשארה מיקרוסופט בכל מה שקשור ללוחמה בפיראטיות , היא פשוט לא לוקחת שבויים.
20.11.2009 בשעה 15:21
[...] חשבונות משתמשים ב-XBox Live. בפוסט, מתייחס רשף לדבריו של אפי פוקס, אשר מביא כדוגמה פוטנציאלית מצב שבו אפל תשתק לכם את [...]
21.11.2009 בשעה 1:55
מצטער אבל זה נשמע לי כמו דו שיח של חרשים, שרובם המוחלט (למעט אולי ארז שניסה לתקן כאן כמה טעויות) בכלל לא מכיר את הנושא מגוף ראשון ולא יודע על מה הוא מדבר.
כדאי שקודם כל תבררו את העובדות, ורק אחר כך תתווכחו על דברים אחרים.
21.04.2010 בשעה 17:39
[...] [...]