כמה הערות על גוגל Wave והדגמה חיה
מה יותר טבעי מאשר לכתוב פוסט על Google Wave בתוך Google Wave. פתחתי "גל חדש" (Wave) בתוך השירות, העתקתי לתוכו הערות שכתבתי מבעוד מועד והזמנתי כמה מומחים לעשות בטקסט כרצונם – לערוך מחדש, להוסיף תוספות משלהם, להגיב ועוד.
שבע ההערות המופיעות מטה הן תוצאה של הפעילות המשותפת הזו. איך זה נראה? המצגת הבא מנסה להמחיש. אפשר לאמבד Wave בפוסט, אך רק משתמשים רשומים ל-Wave יוכלו לצפות בה. חברים רשומים ב-Wave מוזמנים להוסיף את כתובת האימייל שלהם ב-Wave בתגובות (השם שלכם בג’ימייל עם סיומת googlewave.com) ונוסיף אותם לשיחה.
הערה מקדימה לתחילת הדיון: Wave לא תומך בכתיבה דו-כיוונית מימין לשמאל. התשובה (המובנת) להצטרף לשירות תתחלף באכזבה מסוימת כאשר יתברר שהשירות לא רלוונטי לדוברי עברית באופן מיוחד.
1. Wave לא יהפוך למיינסטרים בעתיד הנראה לעין. אם אנחנו, המשתמשים המתקדמים, חשים בלבול ביחס אליו, כיצד יגיבו שאר הגולשים? בשלב זה כדאי להתייחס ל-Google Wave כאל שדה ניסויים בזמן אמת, יותר מאשר פלטפורמה חדשה להמונים. כאשר שירות מציע כל כך הרבה אפשרויות, התוצאה הסופית עלולה להיות בבחינת "תפסת מרובה לא תפסת".
2. Wave הוא מעניין וחדשני. לא מדובר בהייפ בלבד. נכון, לגיקים יש נטייה מרגיזה להתלהב יותר מדי מכל שירות או מוצר, אפילו הבלתי ממוקדים והבינוניים שבהם, כאשר מדובר בחברות מאוד מסוימות כגון גוגל או אפל. הצורך לשמור על ביקורתיות אינו מונע מאיתנו לקבוע ש-Google Wave הוא אכן חדשני ומעניין.
דווקא משום שמדובר בפלטפורמה גמישה ומקיפה, אין לדעת מה יצמח ממנה. חשוב לזכור כי מי שקובע את אופי הפעילות באינטרנט אינם רק מתכנני השירותים אלא גם ואולי בעיקר – המשתמשים.
ייתכן שהמפתחים והמשתמשים של Wave יספקו לו כיוון מאוד מסוים שישנו את התמונה לחלוטין.
3. ב-Wave אין שלי ושלך – רק חלל משותף בזמן אמת. בכל סביבות התקשורת הקיימות – אימייל, צא’ט , מסנג’ר, הסדר הישן של מוען ונמען נשמר. גם בסביבה מיידית כמו המסנג’ר הצד השני יקבל את המסר רק לאחר שתלחצו על כפתור "שלח". ב-Wave ה"שלח" לא קיים – הכל מתנהל בזמן אמת. מרגע שתתחילו להקליד, האחרים המשתתפים ב-Wave יראו מה אתם מקלידים.
התפתחות זו מעוררת מחשבה באשר לשאלה האם איננו זקוקים לזמן כדי לנסח את המחשבות שלנו מבלי שאחרים יזכו לראות כל מילה בשלב עיבוד כה ראשוני? האם המיידיות והחשיפה הזו אינן הופכות את Wave לכלי טוב בעיקר לצ’אטים? למען ההגינות נציין כי יש בכל בליפ מצב טיוטה בו אחרים לא יראו את מה שאתם מקלידים עד שתלחצו על אפשרות Done, אך תכונה זו לא פועלת בברירת מחדל.
ועוד תהיה היא לגבי הוויקי המשולב בפלטפורמה. בעוד במסרים מידיים כל צד אחראי לדבריו, ב-Google Wave המשתתפים האחרים יכולים לערוך מחדש גם תכנים שאתם פירסמתם. אין שום מקום שבו תוכלו לומר את דעתכם ללא הסכמת "הקהילה". האם זה העתיד? האם זה מדאיג? שאלות פתוחות.
4. Wave השמיד את הליניאריות. רובנו, הרגילים לסדר קריאה המציב את הקודם לפני הבא בסדר הגיוני מסוים, ימצאו ש-Wave מאוד מבלבל. ארבעה אנשים יכולים לכתוב בארבעה אזורים שונים בגל. הם אפילו יכולים לערוך מחדש הודעות שאתם פירסמתם. ב-Wave הכל קורה בבת אחת ובכל מקום. קשה לעקוב.
5. Wave עלול לאיים על טוויטר. Google Wave, באמצעות חלוקה נושאית ל"גלים" שונים, מציע סינון שאין ברשתות חברתיות לעדכונים כמו טוויטר. נתאר לעצמנו שכל העדכונים בנושא המהומות באיראן היו מקוטלגות תחת "גל" בשם "המהומות באיראן". במקרה כזה, אם המהומות באיראן לא מעניינות אותנו, פשוט לא נפתח את ה"גל" הזה. חשיבות הסינון הזה עשויה לגדול עם הזמן ככל ששטף המידע יגבר.
6. Wave עשוי להיות פלטפורמת העל הראשונה. פלטפורמת-על כזו עשויה להפעיל כמה "גלים" נפרדים – באחד חשבון ה-Gmail שלכם, בשני צ’ט עם חברים, בשלישי מסמך שאתם כותבים במשותף עם שותף, ברביעי תצפו בסרט ולאחר מכן תגיבו עליו ביחד עם חברים ותפרסמו אוטומטית את הגל בפוסט בבלוג. היום אנחנו נדרשים להתחבר לשירותים שונים כדי לבצע כל פעולה בנפרד.
7. אפשרות הניגון היא יתרון. בעיה שהולכת ומחריפה אצל משתמשים מתקדמים בחודשים האחרונים היא היקף התכתובות באימייל. בשירותים כמו Gmail קשה לעקוב אחר השתלשלות השיחה – כיצד היא התחילה, מה קדם למה ומי אמר למי. אפשרות הניגון (Playback) מאפשרת לנגן מההתחלה את השיחה מההתחלה ובכך היא מבהירה מה היה הסדר הנכון של הדברים ומפצה במקצת על הבלבול בזמן אמת בסעיף 4.
איתי בנר הוסיף ב-Wave:
1.ברור שזה משהו חדש, ואני בעניין של דברים חדשים. משנה לשנה משתפרת יכולתי להבין "מי נגד מי" בשירותי רשת חדשים ואף חדשניים. ועדיין, נכנסתי פנימה ולא הבנתי מה מצופה ממני כרגע. הווידאו שמופיע בדף הבית של השירות כברירת מחדל לא ממש עזר.
2. שלחתי "בליפ" לחבר אחד. עשיתי "פינג" לחבר אחר. אין תגובה, גם לא לאחר כמה ימים. ואז אני חושב: אולי גם הם מוטרדים כמוני מהשאלה: רגע, זו הולכת להיות עוד "תיבת הודעות" שלי, מאחורי שם משתמש וסיסמה, שאני אצטרך לבוא לבדוק כל הזמן כדי להשאר מעודכן? למי יש כח לזה? איך זה מתממשק עם האימייל, שעדיין מהווה את הפלטפורמה לחלק הארי של התכתובת האלקטרונית שלי?
4. ואז הגיע הוייב של גל, ואמרתי לעצמי, הנה – אקשן. היה לי לא ברור (עד המייל של גל) אם תיבת הוייבים שלי ריקה כי אני לא מחובר לאקשן, או כי אין. אני עדיין לא יודע לתת תשובה סופית לשאלה הזו, אבל ההערכה שלי היא – עדיין אין פה אקשן.
5. עדיין לא ברור לי מה קורה פה. אני נוזף בעצמי על כך שאני מחפש להיתלות בפורמטי ניו-מדיה חדשים (ניו-ניו-מדיה) כדי להסביר לעצמי מה קורה מסביבי. של מי הטקסט הזה? אני מגיב, או אני מחבר? מה פתאום גל מזמין אותי (ואת כולכם) לערוך לו את הטקסט, מה זה פה – ויקיפדיה? ואם אני עורך, רגע – איפה הקרדיט שלי?
תוספת מאוחרת: בעת הכתיבה שמתי לב שלראשונה זיהיתי אצל עצמי את אותה תחושה שהייתה לי בזמנו, לפני כמה שנים, במהלך שידור חי של תוכניות ומבזקי חדשות ברדיו. אם יש פה מישהו איתי, אז הוא רואה אותי. אני חשוף אליו. זה מוזר.
אז מה זה Wave?
>















12.10.2009 בשעה 15:38
הכתיבה-ראייה בזמן אמת היא לא תכונה חדשה או חדשנית במיוחד, לרוב שירותי הצ’ט הישנים היה אותה, היא ירדה בעיקר כי אנשים כן זקוקים לזמן לנסח, כן זקוקים לפרטיות גם ברשת.
גילוי נאות, עוד לא קיבלתי הזמנה, באמא שלכם, be a sport
12.10.2009 בשעה 15:47
אשמח אם תוסיף אותי לגל. אולי יהיה לעוד מישהו מכונת פקס
12.10.2009 בשעה 16:01
למרות ההייפ, אני לא מצליחה להתלהב. אני רואה בווייב מעין צ’אט מתקדם, שמה שהוא מאפשר זה איחוד הכלים של גוגל ולא תמיד כשצריך.
אם היה מתאפשר כינוס של כלים נוספים שאינם של גוגל, הייתי בהחלט שוקלת שימוש.
היתרון היחיד שכרגע אני מוצאת בוויב זה עבודה משותפת עם קולגות מרוחקות,וגם את השירות הזה, אפשר למצוא במקומות אחרים (אם בטכנולוגיה טובה יותר או פחות – אני לא יודעת, לא התנסיתי בפועל בוויב)
קיצ, אני לא ממהרת לאמץ…
12.10.2009 בשעה 16:24
zivbaum@googlewave.com
אני עוד לא בטוח שזה מהפכני כמו שזה מיוחצן.
אולי זה בגלל שיש לי רק 7 שמות בcontacts.
12.10.2009 בשעה 18:06
אפרת, ראיה מפוכחת היא במקום(: אני רואה שם בעיקר זרעים של חדשנות – המערכת הזו לא בהכרח תצליח, אך יש בה משהו שמשנה את המשחק
12.10.2009 בשעה 18:12
עמית, את צודקת, אך ב-Wave יש כמה פיצ’רים משני משחק. להבדיל מהצ’טים הישנים, זו פלטפורמה. אם אקבל הזמנה נוספת אשלח לך.
12.10.2009 בשעה 18:31
אמנם עדיין לא שם (הייתי צריך לכתוב בטופס שאני מפתח או בלוגר נראה לי
) אבל מכל מה שאני קורא מסביב, ההגדרה “פלטפורמה ניסויית” היא ההגדרה ההולמת ביותר.
אני עוד לא רואה שירות, ו/או מוצר. אני רואה סמי פלטפורמה/פרוטוקול עם המון אפשרויות וכמו בכל טכנולוגיה לעיתים יכולות מדליקות טכנולוגית, לא ימצאו את ה”יוז קייסס” אצל חלק מהמשתמשים (לדוגמא הכתיבה-ראיה, הטיפול הלא לינארי במסכים ועוד) או אצל כולם.
האם יש פה שינוי משחק? (מעבר לזה שלצאט יפתח ווייב שמתעדכן כל הזמן ולדמוי מייל יפתח וויב שיתעדכן רק בתום עריכה) לטעמי קשה לדעת עדיין.
על פי המצגת הראשונה זו אמורה להיות פלטפורמה פתוחה, מעניין יהיה לראות איך (אים?) אפליקציות יכנסו למשחק (מעבר לווייבים עצמאיים)
12.10.2009 בשעה 19:59
אם למישהו יש הזמנה מיותרת אני אשמח לקבל
12.10.2009 בשעה 20:25
מעניין, דווקא בפרזנטציה ההיא מלפני כמה חודשים שעלתה לרשת נראה שניתן לכתוב יפה מאד בגוגל וויב גם בעברית מימין לשמאל. אני אצטרך לבדוק את זה בעצמי לכש…
למרות ה”חידוש” של ההקלדה בזמן אמת (זכרונות מאפליקציית ה TALK של יוניקס) שאכן מזרז מאד שיחות על חשבון אי-נוחות מדי פעם, אני מסכים שהיתרון הוא בבניית אפליקציות מרובות משתתפים על הפלטפורמה הזו.
עם זאת, איכשהו ולמרות היתרונות הברורים והחידושים, ה WAVE מריח לי קצת יותר מדי כמו הלייזר דיסק. אותה טכנולוגיה של דיסקים ענקיים בגודל תקליטי 33 ושליש שהבליחה לזמן קצר והוכחדה במהירות על ידי ה DVD.
12.10.2009 בשעה 22:06
dolygoldenberg@googlewave.com
12.10.2009 בשעה 22:11
מאוד בודד שם בינתיים בווייב.
12.10.2009 בשעה 23:20
א. dubikan@googlewave.com, תודה.
ב. גילוי של אבנר: קונטרול-8 וקונטרול-7 משנים כיוון כתיבה. סתם, שתדעו. שזה חלק מהבעיה: כל הממשק שלהם מופלץ מהתחת. מה רע בממשקים הקיימים? למה הם חייבים להמציא את הגלגל? (ראה ערך פס הגלילה שלהם).
12.10.2009 בשעה 23:20
avivgoll
אשמח אם תוסיף אותי
13.10.2009 בשעה 0:49
לא ראיתי עדיין אבל ראיתי כמה סירטוני הדגמה ולדעתי הבעיה הינה בכמות המאמץ הנדרש בניהול הגלים עצמם. ושאלת השאלות איך מנהלים אתה מקרה הבא
בוב ואליס מתחילים גל.
בשלב מסוים מחליטים לכלול את קרול בגל או יותר טוב בחלק מין הגל ובשלב מסוים מוציאים את קרול חזרה מהגל וחזרה כוללים אותה?
מאד מאד מאד מעניין.
עדי בן יעקב
ואם אתה יכול להוסיף אשמח…
13.10.2009 בשעה 1:08
אם מישהו יכול להזמין לוייב, אני אשמח להזמנה.
כאילו, אני לא רוצה לעשות מעמוד התגובות של כתבת חורימבה עמוד לבקשת הזמנות, אבל עדיין, מעניין אותי מאוד לבדוק את הפוטנציאל של וייב, ולא קיבלתי משום מה הזמנה מגוגל, למרות שנרשמתי.
המייל שלי הוא mdalgashon בג’ימייל.
13.10.2009 בשעה 2:21
zah.mor@gmail.com
13.10.2009 בשעה 8:56
idanmos
אשמח אם תוסיפו אותי, תודה רבה!
13.10.2009 בשעה 9:27
אם יש למישהו הזמנה אשמח לקבל אחת
תודה מראש
טריסטאן
13.10.2009 בשעה 9:29
רוצה להצטרף לשיחה, גם אם לא ממש ברור לי אם יהיה לי משהו להוסיף שם (האימייל הוזן כשדה חובה בתגובה ונראה לי קצת מיותר וחשוף להשאיר אותו גם כאן)
13.10.2009 בשעה 9:29
אני חושב שהפוטנציאל האמיתי של wave הוא בפרוטוקול עצמו שהוא פתוח.
כל אחד יכול להתקין בעצמו שרת wave ויכולה להיות אינטראקציה בין השרתים, די דומה לאימייל. עכשיו הדומיין של כולם הוא googlewave.com אבל זה ישתנה בעתיד.
זה משמעותי כי המתכנתים לא תלויים בapi שגוגל ישחררו ויוכלו למעשה להקים שרת wave משלהם שיעשה כל מיני דברים מעניינים, והשרת הזה יוכל גם לתקשר עם שרתי wave אחרים. אפשר יהיה גם להקים ממשקים יותר ידידותיים לwave מאשר הממשק הנוכחי של גוגל.
פה יש מידע על הפרוטוקול – http://www.waveprotocol.org/
13.10.2009 בשעה 9:56
גוגל וייו זה השלב לפני מערכת ההפעלה שגוגל תוציא.
מישהו יכול לשלוח לי הזמנה?
dimkaaa@gmail.com
13.10.2009 בשעה 10:24
נראה מדליק, מעניין עד כמה זה תורם לעבודה שלנו כיום.
אשמח לקבל הזמנה אם למישהו יתחשק לשלוח לי
ikushon at gmail dotcom
13.10.2009 בשעה 10:47
היי
אשמח אם משהו יוסיף אותי ל wave
maorchen@gmail.com
תודה !
13.10.2009 בשעה 12:13
גל, יש בעיה קטנה: את הוידאו בחלק העליון של הפוסט פשוט לא רואים (אני עם שוא”ש 3.5.3) חוץ מאשר “חור” לבן
13.10.2009 בשעה 12:51
Thetunamaster@googlewave.com
מסכים עם דובי. עכל כך הרבה חדשים ללמוד. למה זה לא בנוי כמו ג׳ימייל או גוגל רידר? הממשק על הפרצוף. כמו כן, למרות אפשרות הפלייבק עדיין קשה לעקוב. מי רוצה לעשות פלייבק יותר מפעם אחת? למרבה הצער, צריך.
ויש כל מיני תוספים שכבר עכשיו מתממשקים עם מייל ורסס. אבל זה עדיין בחיתוליו. אני מסכים לגמרי שמדובר בproductivity killer פוטנציאלי. עוד מקום לבדוק? יש לי כבר שניים, תודה
13.10.2009 בשעה 13:57
יש סיכוי אתה שלוח לי במייל הזמנה ל- weve כבר המון זמן שאני מחפש דרך אבל עד עכשיו לא מצאתי משהוא שיש לו
13.10.2009 בשעה 14:46
אשמח אם מישהו יוכל להזמין אותי לשירות
תודה מראש
yoramco at gmail
14.10.2009 בשעה 10:11
sheinfeld
14.10.2009 בשעה 19:29
ofiroz@googlewave.com
14.10.2009 בשעה 19:38
[...] שלא קרא את הפוסט של גל מור על גוגל וייב, הנה לינק. אבל אם לא קראתם אז זה כנראה לא מזיז לכם ממילא [...]
16.10.2009 בשעה 14:58
ariesjer@googlewave.com
19.10.2009 בשעה 9:40
splintor
28.10.2009 בשעה 13:57
hezi.co@gmail.com
28.10.2009 בשעה 15:18
eliramh בגוגל וויב
29.10.2009 בשעה 14:26
yaccovs@googlewave.com
תודה.
30.10.2009 בשעה 14:24
[...] לטוויטר או לדף הפייסבוק שלנו. אפשר גם במייל.תשכחו מ-Google Wave. זה פאסה, היסטוריה רחוקה. “קיבלתי הזמנה לווייב” זה הכי [...]
05.11.2009 בשעה 14:54
מישהוא יכול לשלוח לי הזמנה ל google wave אוקי הבנתי שזה דיי דפוק אבל אני רוצה בשביל לתעסק ולפתח דברים בשבילו אז עם יכול לשלוח לי הזמנה מעוד אשמח תודה מראש בראל משעל mishal.barel@gmail.com
07.11.2009 בשעה 22:08
erezakorn@googlewave.com
13.11.2009 בשעה 8:11
nick2ilk@googlewave.com
13.11.2009 בשעה 21:20
תגידו, אפשר לשלוח אימייל רגיל ל@googlewave.com?
הייתי בודק לבד אבל אין לי הזמנה… אז אם למישהו יש אחת אקסטרה…~~
adir.krafman@gmail.com
23.11.2009 בשעה 18:08
תוסיפו אותי! משעמם בWAVE לבד
ofeklivny@googlewave.com
25.11.2009 בשעה 19:08
מישהו רוצה הזמנה? קיבלתי הרגע עוד
30.11.2009 בשעה 13:28
אשמח אם תצרף אותי לגל
תודה.
30.11.2009 בשעה 15:30
מי שרוצה הזמנה (נשארו לי 2) – נא לצרף כתובת email.
31.12.2009 בשעה 10:10
[...] ה-Wave הוא קונספט לא פשוט לעיכול ועל כן הוא לא דורג ברשימה זו. ייתכן שבעוד שנה או שנתיים נגלה כי ה-Wave הקדים את זמנו והשפיע דרמטית על התפתחות המדיה. אולי יתברר שמדובר במוצר לא אכיל שמצטרף לרשימת הכשלונות השקטים של גוגל. בשלב זה הסיכויים הם שווים. [...]
15.02.2010 בשעה 13:08
[...] Google Wave הלך צעד אחד קדימה כאשר הסיר את המחיצה בין הכתיבה לפרסום. מילותיכם נחשפות בזמן אמת בפני הצד השני החל מהאות הראשונה המוקלדת, אלא אם כן בחרתם לעבור למצב פרטי. חשיפת רעיונות בשלב עיבוד כזה מורגשת היטב אצל הכותב וגורמת לו לשנות את התנהגותו. זו היא מגמה מוכוונת שיחה על חשבון חלק מהמקום שהוקדש בעבר לביטוי אישי. [...]