ציוצים קדימה*
גילוי נאות שאינו קשור לשום דבר שייכתב כאן: לא הצבעתי ל”קדימה”. אין סיכוי שאי-פעם אצביע ל”קדימה”.

לפני ימים אחדים נחתה בתיבת האימייל שלי הודעה שגרתית לכאורה מטוויטר על תוספת של עוד עוקב לחשבון שלי. אני נוטה לרפרף על ההודעות האלה, לבדוק אם העוקב החדש הוא מישהו מוכר שלא ידעתי על חשבון הטוויטר שלו, מישהו שיכול לעניין אותי לעקוב אחריו. ברוב המקרים ברור שהמעקב פיקטיבי, תוצאה של איזו מילה בציוצים שלי שנקלטה בחיפוש או סתם חלק מנסיון של איזה גוף מסחרי להוכיח את יכולתו להיות מגניב ולהשתלב בכל הקטע המסעיר והדינמי של “מדיה חברתית”. אבל למרות שכבר הורגלתי בכגון אלה הפעם הרגשתי, לרגע קצר, שאיזה גבול נחצה. הנה ההודעה שקיבלתי:
תנועת קדימה (KadimaParty) is now following your updates on Twitter.
A little information about תנועת קדימה:
397 followers
109 updates
following 1125 people
ל”תנועת קדימה” אין, כמובן, שום עניין לעקוב אחרי הציוצים שלי. אין לה, סביר להניח, שום עניין לעקוב גם אחרי רוב מוחלט של 1125 האנשים שאחריהם היא טרחה לעקוב באותו רגע. יש לה, אולי, עניין למשוך אליה עוקבים. אבל הדרך היחידה, נכון לעכשיו, שבה המערכת של טוויטר מאפשרת לה לנסות ולמשוך עוקבים היא על-ידי ההטרדה המטופשת הזו שבה היא נאלצת להעמיד פנים.
כל זה לא חדש, ולא היתי טורח לכתוב עליו אלמלא כמה אירועים שהגיעו בהמשך ישיר.
לא השליתי את עצמי לרגע. ידעתי שלא נבחרתי בקפידה על-ידי מי שמנהל את חשבון הטוויטר של ‘קדימה’, ובדקות שבאו אחרי אותה הודעת מעקב הפכה העקיבה של “קדימה” לנושא לכמה ציוצים מבודחים-זועמים בין חבורת שמאלנים. למותר לציין שתנועת “קדימה” שרק התחילה לעקוב (לכאורה לפחות) אחרי כל אותם שמאלנים לא התערבה בדיון ולא טרחה להגיב על הטענות שהועלו בו.
קצת אחר כך כבש נושא אחר את זרם הציוצים שלי: דיונים במפגשי טוויטר (Tweetups) לרבות איזו שמועה מסתורית על מפגש סודי. מצאתי את עצמי תוהה איך קורה שטוויטר נמצא כרגע בשלב החדירה המוזר הזה שבו מצד אחד עוד קיימת בו תחושת קהילה חזקה מספיק בין המאמצים המוקדמים ולכן יש טעם לדבר על מפגשים שכאלה (אף אחד לא יציע היום מפגש של בעלי חשבון פייסבוק, למשל) כאשר מצד שני כבר ברור ל”תנועת קדימה” שיש טעם לשלם למישהו כדי שינהל עבורה חשבון טוויטר ויעקוב באופן פיקטיבי אחרי המוני משתמשים.
כדי להדגיש את המתח הזה שבו שרוי האגף הישראלי בטוויטר צייצתי כך
Wondering if @kadimaparty will attend next #tweetup?
בניגוד לציוצים הקודמים שעסקו ב”קדימה” זה כלל גם התייחסות ישירה לחשבון שלה בטוויטר ולכן משך את תשומת לבם של מפעילי החשבון. כך, למרבה הפלא, בין עדכון על התכנסות מועצת “קדימה” לבין הודעה על נאומים שנשלחו על-ידי הציבור צייצה “תנועת קדימה” גם את זה
@shahar_0 רצינו מאוד בפעם האחרונה, אבל היה מלא עבודה. מסרנו התנצלות ליעל, ונקווה לבוא להבא..
לו הייתי איזה מומחה לפרסום גרילה ויראלי במדיה חברתית בהחלט יכול להיות שהייתי מתמוגג מהיכולת של “תנועת קדימה” להפגין הומור עצמי ולהשתלב בצורה נאותה בשיח הקהילתי. כיוון שאין לי יומרות של ממש בתחום נהול נוכחות רשת של גופים גדולים בקהילות מקוונות ויחסי ציבור דיגיטליים מצאתי את עצמי מתנועע באי-נחת לנוכח הציוץ הזה.
מי שמנהל את חשבון הטוויטר של “תנועת קדימה” כפי שעולה, ולא במפתיע, מן הציוץ הזה, הוא חלק אינטגרלי מאותה קהילה מצומצמת יחסית, הוא הרי יודע מייד במה מדובר ואף יודע בפני מי להתנצל. אבל הלצה שהיתה מתקבלת בהבנה מחשבון ערוץ הטכנולוגיה של נענע10 למשל נשמעת צורמת מאוד כשהיא באה מהחשבון של המפלגה הגדולה ביותר בכנסת.
טוב ש”תנועת קדימה” רוצה להפגין נוכחות בטוויטר, אבל ראוי לזכור שגם שם היא מפלגה גדולה עם יומרות שלטוניות הרבה לפני שהיא חלק מהרוח הקהילתית שעוד נושבת בין ציוצים.
(עידוק שם לב לא מזמן לכשל דומה בחשבון הטוויטר של חדשות ערוץ 2 בפרשת דודו טופז)
שחר כותב בדרך כלל בבלוג “תודעה כוזבת”
* כותרת הפוסט היא לא יותר מתירוץ קלוש לאמבד את השיר הזה, כמובן.
>
















12.07.2009 בשעה 12:11
Shahar,
You have some good points about Kadima not making the most of Twitter.
Yet I think that the identity problem, meaning who actually runs the account and the fact that we as a public to not have a name to communicate with is the main issue here.
Still, I have to say it amuses me that all that is brought up by a person who remains incognito himself.
Yael (yes, the same one mentioned in the post)
12.07.2009 בשעה 12:20
שיר מחורבן, רשומה מעניינת.
12.07.2009 בשעה 12:20
גילוי נאות, גם אני לא הצבעתי קדימה ואין סיכוי שהבוז אליהם יקטן ויאפשר זאת בעתיד.
אבל, דווקא הנסיון לשים מישהו שקצת יודע איך נראה השטח, הוא נסיון יפה בעיני. זה הרבה יותר טוב משחקנים אחרים (עיתון ידוע) שמפעיל הטוויטר שלו קיבל הוראה לא להגיב לציוצים אלא רק לשדר.
אולי טוב ורע הם דברים, גם, יחסיים
12.07.2009 בשעה 12:43
היי שחר,
שומע את דבריך, ושוקל אותם.
יכולנו לחבר את הטוויטר של קדימה לרסס ופשוט לשדר ממנו את הפוסטים מהפלטפורמות השונות שלנו. אבל בחרנו לנסות לעבוד כרגע ברווח שבין “רשמיות ממלכתית” ובין שיח ציבורי. זה לא קל ופשוט בכלל, גם אם זה נשמע ככה.
אנחנו משתדלים להגיב, הרבה פעמים בהודעה פרטית, לטענות ושאלות – כי בכל זאת אין הכוונה לעורר שיח שלם על גבי הטוויטר הרשמי. אבל אני לא רואה פסול בתגובה ה”משוחררת” שהצבעת עליה (שלמען הגילוי הנאות: אני עומד מאחוריה).
אנחנו עושים הרבה ניסיונות בימים אלה (ביום חמישי האחרון שידרנו לדוגמא את האירוע של קדימה בשילוב עם פייסבוק ו-ustream) ושמחים לקבל הערות והצעות. אני לא חושב שיש מה להתבייש בזה.
12.07.2009 בשעה 12:58
מוזר. מהפוסט שלך עולים שני טיעונים מנוגדים: האחד, קדימה לא עושה מאמץ לשוחח, והשני – כשהיא עושה מאמץ לשוחח, השיחה נראית לך עממית מדי.
אני חייב לומר, תוך עלייה על טרנד הגילוי הנאות – שהגם שאינני מצביע קדימה, אני חושב שהיא המפלגה המתקדמת ביותר בימינו בכל מה שקשור לניצול המדיה החברתית לטובת הקשר עם הציבור. הקטע הזה עם הקראת מכתבי הציבור במסגרת ה”נאומים בני דקה” היה לגמרי הברקה, ורעיון מקסים בעיני – שרק צריך עוד קצת ליטושים.
12.07.2009 בשעה 13:05
ביחד עם ההודעה שקדימה עוקבת אחרי קיבלתי גם הודעה שחברת השכרת מכוניות עושה זאת. צייצתי על זה בדיוק – מה הם רוצים ממני, הרי הם לעולם לא יקראו או את הציוצים שלי. זה משחק מספרים בעינהם, שבעיני מפספס את הענין.
ואז הגיעה תגובה מחברת המכוניות, הייתי מצטטת אם היא לא היתה באנגלית כל כך שבורה שאני עד עכשיו לא מבינה אותה. משהו בסגנון – זה לא משחק מספרים, אנחנו חושבים שיהיה לנו מה להציע לך. אבל זו באמת פרשנות כי יכול גם להיות שהם אמרו זה לא משחק מספרים, את המספר שלנו.
מתקשר לפוסט אחר שלך גל, על – למה ומתי באנגלית.
בקיצור – אני מסכימה איתך לגמרי שטוויטר הוא כרגע בדיוק בשלב שבין כלי שימושי, לקהילה מצומצמת. האם הוא יהפוך לכלי שימושי בישראל? אני עדין סקפטית.
12.07.2009 בשעה 13:28
לא הבנתי את הבעיה.
מסתבר שמאחורי החשבון של טוויטר יש בן אדם אמיתי שמבין בטוויטר ובקהילה. אולי הוא אפילו באמת ובתמים רצה להיות במפגש ולא יצא ואולי זה סתם תירוץ, אבל זה לא משנה. איפה כאן הבעיה?
(נדמה לי שגל כתב פעם על טוויטר והעובדה שעכשיו כל אחד יכול לנהל דו שיח עם קוקה-קולה ואיזה יופי זה. אז לא רק קולה אלא גם עם תרכובת כימית חומצית אחרת, מפלגת קדימה, למשל).
12.07.2009 בשעה 13:32
אה, והגילוי הנאות המתבקש גם חשבתי שגל טועה שם עם צהלות השמחה על היפתחות האירגונים וטענתי שזה ימלא את הרשת בציוצים צורמים ומסחריים (כלומר כאלו שמנסים למכור לך משהו).
וגם לא הצבעתי קדימה. אבל זה לא משנה.
12.07.2009 בשעה 13:36
יעל: ראשית אני הרי לא טענתי כנגד האלמוניות של מפעיל החשבון (שנחשף כאן למטה) ולכן אני לא רואה שום דבר משעשע בעובדה שהטענה באה ממי שמעדיף לשמור רמה מסויימת של אנונימיות.
אם כבר, אני חושב, דווקא להפך. חשוב לי לדעת מי מפעיל את חשבון הטוויטר של קדימה אם מדובר בחברה מסויימת שכן אז אני יכול לנסות ולקרוא בביקורתיות דברים אחרים שייצאו ממשרדי אותה חברה ושייגעו גם הם לקדימה. ממש לא חשוב לי לדעת את זהותו האישית של מפעיל החשבון (לא שמפריע לי זה שהוא הסכים להיחשף) כי הזהות האישית שלו אמורה להיות לא רלוונטית, לטעמי, לפחות.
בכל מקרה, ובלי קשר לנושא הנוכחי, אני אכן בוחן מחדש את הבחירה שלי באנונימיות חלקית. ממילא היא כבר מאוד מאוד חלקית, ואני מבין את הביקורת עליה (שוב, אני לא חושב שהיא רלוונטית דווקא בפוסט הזה), אבל ייקח לי קצת זמן להתגבר על הרתיעה הבסיסית שלי. עניין של גיל אני משער.
אריה: שיר ענק.
יוסי: כמו שאמרתי, היו כמה ציוצים לפני ההלצה התפלה שלי שדווקא היה מעניין הרבה יותר לשמוע תגובה של קדימה עליהם. אני לא חושב שהתגובה של קדימה פסולה מיסודה, אבל היא אכן גרמה לי אי-נחת.
איציק: תודה רבה על התגובה.
אני משער שאתה נמצא במצב שהוא מרתק ולכן גם בעייתי, כניסה של קדימה לטוויטר כמו שאמרתי, היא מבורכת, אבל גם מאוד מבלבלת עבור מי שצריך לנהל אותה. אין לי, כמו שכבר אמרתי, קווים ברורים למה שייתפס בעיניי כהתנהגות נכונה של קדימה בטוויטר. למעשה, אני משער, ואולי הייתי צריך להדגיש, תחושת האי-נחת שלי נובעת מהמצב הנוכחי שבו גופים כמו קדימה, בדיחות רשת כמו רני רהב המזוייף ואנשים כמוני שקולים לחלוטין זה לזה בפלטפורמה של טוויטר. כתוצאה מהשקילות לכאורה הזו נוצר מצב מבולבל ומבלבל מאוד.
12.07.2009 בשעה 13:58
שחר, התלונה שלך לא מובנת. אתה מוטרד מהעובדה שמאחורי חשבון הטוויטר של קדימה עומד אדם שבמסגרת תפקידו כמעורב בפעילות החברתית הדיגיטלית של המפלגה מוצא את עצמו באירועים שבהם אנשים שעוסקים בפעילות חברתית דיגיטלית מסתובבים בהם?
היית מעדיף לקבל הודעה מודפסת עם הלוגו של קדימה עם איזו קלישאת “אנחנו משתמשים בכלים חברתיים רבים בכדי לפנות לקהלים גדולים באומה הישראלית, אך עקב מחסור בזמן לא נוכל להשתתף בכל האירועים הרלוונטיים. על החתום: ח”הכ ציפי לבני, ראש המפלגה”?
העובדה שקדימה לקחה לתפקיד אדם שמעורב ב”קהילה “הזו היא דווקא סימן חיובי, כי אותו אדם גם אמור לדעת איך זה עובד ואיך לא מעצבנים בוחרים פוטנציאלים עם הודעות בתפוצת נאטו או הקמת 3,000 עמודי פייסבוק מיותרים או כתיבה בבלוג של ראש העיריה מילים שסביר להניח שראש העיר לא מודע להם.
טוויטר הוא לא כמו טלפון, ולכן את מה שאסור היה לעשות בטלפון (כלומר לפנות אליך ישירות ולהתייחס למשהו שעליו כתבת) מותר בהחלט לעשות בטוויטר. עוד שניה גם תטען שהטקסטים שאתה מפרסם בטוויטר הם אישיים ולאף אחד אין זכות לקרוא אותם, להגיב עליהם ולצטט אותם.
מזכיר מאוד את תקרית ה”אל תכתבו על הבלוג שלי בעיתון!” שכמה בלוגרים העלו אי שם ב-2003, ומגוחך באותה מידה.
12.07.2009 בשעה 14:00
אורן: בהחלט יכול להיות שאיציק אדרי רצה להגיע למפגש ומשהו מנע ממנו, אבל איציק אדרי הוא לא “תנועת קדימה” ו”תנועת קדימה” לא רצתה ולא יכלה להגיע למפגש. האי-נחת שלי נובעת בדיוק מהשילוב הבעייתי הזה שבו לא ברור אם אני מדבר עם “תנועת קדימה” או עם איציק אדרי או עם איזה שילוב מטושטש של שניהם.
איתי: אני מסכים לחלוטין בנוגע לקדימה ברמה העקרונית. אין לי גם ספק שצעדים כמו של קדימה כרוכים בלא מעט התחבטויות ושאין מנוס מטעויות בדרך. התגובה הנוכחית שאני מדבר עליה, ספק אם אפשר לקרוא לה טעות, וגפ אם כן מדובר בטעות מינורית, זניחה לחלוטין. כל שאני מנסה לומר הוא שאנחנו עדים לשלב מעבר שבו החוקים לפיהם כולנו פועלים הם לחלוטין לא ברורים.
הדס: תודה.
12.07.2009 בשעה 14:01
שחר, קדימה לא מפעילה חברות ויועצים. הפעילות החברתית נעשית על ידי התנועה עצמה.
12.07.2009 בשעה 14:10
גילעד: ראה את תגובתי לאורן.
הפנייה למי שמעורה בקהילה היא אכן צעד בכיוון חיובי, וכמו שכבר אמרתי כמה פעמים, מי שמנהל את החשבון הזה שרוי במצב מבלבל מאוד. אבל ברור לך שלו היה עיתונאי שואל את דובר קדימה אם “תנועת קדימה” תשתתף באירוע מסויים לא היה מקבל תשובה בסגנון “יש לי עומס בעבודה” כי השאלה לא הופנתה אישית לדובר. בדיוק באותה מידה גם לא היית מצפה מדובר קדימה להגיב לכל הלצה תפלה על ציפי לבני ב”מועדון לילה”. הטענה המרכזית שלי היא שההתנהגות של “תנועת קדימה” בטוויטר צריכה לקחת בחשבון את היותה “תנועת קדימה” לא פחות (ובעצם יותר) מאשר את עצם היותה בטוויטר.
12.07.2009 בשעה 14:12
אני שמח מאוד לשמוע (באמת ובלי ציניות). מרגע שהוסר החשש הזה אני אמנם שמח לנהל דיאלוג איתך, אבל כפי שאמרתי הזהות האישית שלך פחות רלוונטית מבחינתי.
12.07.2009 בשעה 14:14
איציק –
ראה את התגובה של שחר אלי. אתה לא קדימה ואפילו ונניח שאתה כרגע פעיל אידואולוג – זה הרי רק עניין של זמן עד שקדימה תעביר את “פעילות הרשת הקהילתית” שלה לחברות ויועצים. זה יקרה רגע אחרי שהם יוציאו את יחצי הציבור וניהול הקמפיינים לחברה חיצונית.
13.07.2009 בשעה 8:39
“ציוצים”, “לאמבד”. מחייה שפת ההיברו
שמתי לב שיש בבלוג adwords של גוגל. יתכן ולא שמתי לב לזה מעולם מאחר ואני מרבה לגלוש עם חוסם פרסומות. אולי תכתוב איזה פוסט בנושא של revenue בבלוגוספירה. אם אני לא טועה המודל הזה לא מניב יותר ממספר בודד של שקלים. השוק מוגבל וגם ההכנסות. לא ?
13.07.2009 בשעה 16:39
סך הכול מישהוא מהקהילה עושה כמה שקלים על “קדימה” מה רע?
האמת שחשבון של קדימה בטוויטר זה רעיון אוילי. הדרך הכי יעילה של הפוליטיקאים היא לפתוח לעצמם חשבון ולהתחיל לצייץ מה הם חושבים. למרות שגם אני איני נמנה עם מצביעי קדימה אני עוקב אחרי @avidichter ואשמח לעקוב אחר כל חבר כנסת שמצייץ בעצמו.